Yleisin hela mitä vaihdetaan autohin on etualatukivarren isompi hela. Helan väsyminen heikentää auton ajo-ominaisuuksia.
Mikäli yksi hela on rikki, suosittelemme aina molempien uusimista. (saman ikäiset, yhtä väsyneet ja toinen hajoaa kohta perässä)
Yksi alatukiverren hela, uusittuna alk. 159 € -> Molemmat helat (vas+oikea) uusittuna alk. 299 €
Taka-akselin laakerointi (iso hela minkä varassa taka-akseli liikkuu joustovaransa) uusminen on aina iso työ. Taka-akseli pitää
irroittaa kokonaan tai osittain ja helat on prässämällä kiinni taka-akselissa. Operaatio on alkaen 349€ riippuen autosta ja rakenteesta.
Helojen vaihdon yhteydessä suosittelemme samalla myös tarkistamaan pyörien suuntauksen. Nelipyöräsuuntaus (sis. 15min säätöä) 99 €
Heloja autoissa on nykyisin jopa useita kymmeniä ja käytössä on useita eri alustaratkaisuita.
Esim. MONIVARSITUENTA (BMW, MB, VAG..) tai teslan alustan kuluvia osia: MODEL 3 JA Y sekä MODEL S JA X
Joissain tapauksissa on halvempi/järkevämpi vaihtaa esim. koko alatukivarsi kuin pelkkää helaa. Jos alapallo on kiinteä tukivarressa
on kyseenalaista kauanko se kestää ja usein hintaluokka millä saa lisää tukivarren, toisen helan ja alapallon on hyvin pieni.
KYSY TARJOUS HELAN VAIHTOON TAI VARAA AIKA KORJAUKSELLE!
Tukivarren hela, tai oikeammin pusla, on osa, joka käytetään auton jousituksessa ja vaimennuksessa.
Sen pääasiallinen tehtävä on pehmentää metalliosien välistä liitosta ja tehdä se joustavaksi,
mikä parantaa ajomukavuutta ja ajoneuvon ohjattavuutta.
Puslat koostuvat metallirungosta, jonka sisällä on vaimennusmateriaalia,kuten kumia,
kumiseosta, polyuretaania tai nailonia. Vaimennusmateriaalin valinta vaikuttaa puslan jäykkyyteen.
Nailonrunkoinen “narinahela” on lähempänä palloniveltä kuin kumipusla rakenteeltaan ja käytökseltään.
Nailonpintainen pinta antaa liikeen pyöriä ja kääntyä. Kun nivel vanhenee, se tulee välykselliseksi.
Mikäli hela “narisee” on sinne usein päässy vesi ja laakeripinnat on pilalla -> rasvaamien ei auta vaan nivelen uusinta.
ONKO HELA KATSASTUSKUNTOINEN?
Helojen kuntoa tarkistetaan katsastuksessa seuraavasti:
Mitä: tuentapisteiden, akselistopalkiston, tukivarsien, tukirankojen, nivelien, laakerointien,
olka-akselien, olkatappien ja kallistuksenvakaajan kiinnitys ja kunto sekä rakennemuutokset.
Miten: Silmämääräisesti, ravistinlaitteella ja käsin ravistamalla sekä pihtejä ja/tai tarkoituksen mukaisia apuvälineitä käyttäen.
Myös akseli kevennettynä. Pyöriä käsin tai vääntöraudalla kääntämällä.
MILLOIN HELA HYLÄTÄÄN KATSASTUKSESSA?
-Jos hela on revennyt TAI irronnut vulkanoinnista.
-Pientä väsymää / pintamurtumaa helassa saa olla.
-Jos hela on liian “löysä” se on hylkäyksen peruste
MILLOIN HELA ON LIIAN VÄLJÄ TAI LIIAN LÖYSÄ -> TÄYSIN TAPAUS (JA KATSASTAJAKOHTAINEN)
Korjaamo ei voi ottaa kantaa onko hela katsastuskuntoinen vai ei (tulkinnanvarainen asia)
Huollossa huonokuntoisesta helasta mainintaan aina asiakkalle!
Kulunut / rikkinäinen hela on viallinen, mutta se ei välttämättä vaikuta katsastukseen,
mutta auto ei ole valmistajan edellyttämässä kunnossa.
ESIMERKKEJÄ HUONOKUNTOISESTA HELASTA, JOTA EI OLTU KATSASTUKSESSA HUOMATTU:
ESIMERKKEJÄ HUONOKUNTOISESTA HELASTA, JOKA ON HYLÄTTY KATSASTUKSESSA. 1 kokonaan irti, 2 vulkanointi irtoaa, 3 halki
ESIMERKKEJÄ HELOISTA JOTKA EIVÄT VIELÄ VAIKUTA KATSASTUKSEEN (JOS HELA EI OLE LIIAN LÖYSÄ)
HYDROLAAKERI, JOSTA ÖLJYT ULKONA
Jos öljyt pesee pois, hela on leimakuntoinen, mutta ei kunnossa.
Volvo M3 Taka-akselin hela joka on “räjähtänyt kokonaan”, rautainen runko ruostunut rikki ja uusi hela seuraava kuva (verrokkina)
VIDEO: NARINAHELATYYPPINEN HELA VÄLJÄ
VIDEO: TUKIVARREN HELA LIIAN LÖYSÄ (MYÖS IRRONNUT VULKANOINNISTA)