Jarruletku ja -neste
Jarruletku kuljettaa jarrunestettä. Letkun vaurioituminen tai vuoto voi olla erittäin vaarallista. Pahimmassa tapauksessa jarrupoljin ei reagoi tavalliseen tapaan, koska hydraulista painetta ei muodostu. Sen vuoksi jarruttaminen ei enää ole mahdollista. Myös jarruletkut ja jarruputket on välillä uusittava.
Jarruneste yhdistää jarrupolkimen jarrupaloihin hydraulisella voimansiirrolla. Koska jarruneste on hygroskooppista (vettä aktiivisesti imevää ja sitovaa), se imee ajan myötä vettä itseensä. Suuret vesipitoisuudet johtavat siihen, että korkeissa lämpötiloissa ja paineissa jarrujärjestelmään muodostuu ilmakuplia veden kiehuessa. Tämä johtaa heikentyneeseen hydrauliseen voimansiirtoon jarruletkujen kautta jarrusylinteriin ja siten heikentyneeseen jarrutukseen. Lisäksi vesipitoisuus edistää korroosiota jarruhydrauliikassa.
MYÖS SAMAA NESTE ON KYTKIMELLÄ! Vaihto jarrunesteen vaihdon YHTEYDESSÄ alk. 79 €
Auton valmistaja ei määritä kytkinnesteelle vaihtoväliä.
Hydroskooppinen jarru- ja kytkinnneste kerää itseensä kostetutta ja monesti ongelmat alkavat ennen kymmentä vuotta:
Vanhentunut neste aiheutta korroosiota järjestelmässä ja kosteusprosentin ollessa liian suuri, kytkin voi alkaa oireilemaan pakkasilla:
-Kytkin voi muttua jäykäksi
-Kytkin voi jäätyä pois päältä tai pohjaan
-Kytkin voi jäätyessä jäädä kantamaan -> kytkin palaa pilalle!
Säiliön ollessa sama jarrunesteen kanssa, neste kannattaa vaihtaa ehdottomasti samaan aikaan Jarrunesteen kanssa!
Kytkinnesteen suosittelemamme vaihtoväli on 150tkm / 72kk (6 vuotta)
-Samaan aikaan suositus myös jarruletkujen vaihtoon -> LUE LISÄÄ
Kymmenen faktaa jarrunesteistä
- Korkea kiehumispiste takaa turvallisuuden äärimmäisissä käyttöolosuhteissa. Siten jarruneste ei kiehu ennenaikaisesti ja jarrutusvaikutus ei heikkene höyrykuplien muodostumisen vuoksi.
- Kiehumispisteen aleneminen jarrunesteeseen imeytyvän veden vuoksi on pidettävä mahdollisimman pienenä. Tätä kutsutaan märkäkiehumispisteeksi.
- Jarrunesteen on myös suojattava korroosiolta. Koska jarruneste imee kuitenkin itseensä myös vettä (“hygroskooppinen vaikutus”), käyttöturvallisuus voidaan taata vain tietyksi ajaksi. Se on toinen syy, miksi valmistajan ohjeita jarrunesteen vaihtoväleistä on ehdottomasti noudatettava.
- Jarrunesteen tarkoituksena on edistää koko jarrujärjestelmän optimaalista voitelua ja siten suojata myös mekaanisesti kuormitettuja jarrujärjestelmän rakenneosia kulumiselta.
- Jarrunesteiden täydellinen yhteensopivuus kaikkien järjestelmässä olevien materiaalien kanssa on erittäin tärkeää, esimerkiksi yhteensopivuus eri metallien sekä kaikkien asennettujen kumi- ja muovimateriaalien kanssa.
- Jarrunesteen liuotinvaikutuksen vuoksi vältä sen joutumista kosketuksiin maalipintojen kanssa.
- Jarrunesteet perustuvat polyglykolieetteriin, boorihappoesteriin ja polyglykoleihin eri suhteissa. Poikkeuksen muodostavat silikonipohjaiset jarrunesteet.
- Jarruneste sisältää myös pintoja ja tuotetta suojaavia välttämättömiä lisäaineita.
- Pääasiassa seuraavat standardointilaitokset määrittävät suorituskykyluokitukset ja merkinnät:
- FMVSS = Federal Motor Vehicle Safety Standard, DOT = Department of Transportation (yhdysvaltalaiset standardit)
- ISO 4925 Class X = International Standardiation Organisation (eurooppalaiset standardit)
- JS K 2233 Class X = Japanese Industrial Standard (japanilaiset standardit)
- Tärkeitä tekijöitä kaikissa jarrunesteissä ovat kuivakiehumispiste (tai vain kiehumispiste) ja märkäkiehumispiste. Niiden kautta määritetään, missä lämpötilassa höyrykuplia muodostuu. Kiehumispiste eli kuivakiehumispiste mitataan jarrunesteistä, jotka ovat täysin uusia ja joissa ei siten ole minkäänlaisia ylimääräisiä aineita, kuten vettä (tai jotka eivät ole joutuneet muiden vaikutusten alaisiksi). Märkäkiehumispiste mitataan veden kanssa. Jarrunesteluokasta riippuen veden osuus märkäkiehumispisteen määrittämiseksi on 3,2–4,0 prosenttia. Jarrunesteen kunkin teholuokan teknisiä tietoja koskevat vaatimukset ovat vähimmäisvaatimuksia, ja ne voivat valmisteen laadusta riippuen ylittyä huomattavasti.