Automaattivaihteisto pääsivu

 

DSG(suorakytkentävaihteisto) on  kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, joka yhdistää
automaattivaihteiston kätevyyden manuaalivaihteiston suorituskykyyn, joka tarjoaa
nopeat ja sujuvat vaihteenvaihdot käyttämällä kahta erillistä vaihdeakselia ja kytkimiä
seuraavan vaihteen esivalintaan.

 

DSG:t jaetaan kahteen pääryhmään:

 

MÄRKÄKYTKIN KAKSOISKYTKENTÄVAIHTEISTOT

-Kytkin ja vaihteiston on samaa öljytilaa. Sama öljy joka voitelee vaihteiston rattaat ja laakerit on märkäkytkimen öljy.
Kaikki epäpuhtaudet mitä irtoaa kytkimestä, siirtyvät öljyn mukana kaikkialle vaihteistoon ja aiheuttavat voiteluhäiriöitä.
Märkäkytkinvaihteistossa öljynvaihto on tärkeä ja välttämätön säännöllisesti.
-Suodattimen uusinta ja öljyntäyttö testerin avulla (VAG esim. alk. 279 €, 6-vaihteinen)

-Suosituksemme: huolto + öljynvaihto (VAG esim. alk. 549 €, 6-vaihteinen)

 

KUIVAKYTKIN KAKSOISKYTKENTÄVAIHTEISTOT
-Kytkin on kuiva, vaihteiston ulkopuolella, kuten perinteinen manuaalivaihteisto -> ei voi huoltaa
-Vaihteisto on “perinteinen” manuaali, suositus uusia öljyt 48kk / 80tkm välein
-Vaihteiden vaihtoa ohjaa hydrauliyksikkö, suositus uusia öljyt 48kk / 80tkm välein
-Hydrauliyksikölle ei voi tehdä huoltoa , riittää perinteinen öljynvaihto. (jos öljy kovin mustaa, huuhtelua suositellaan)

-Suosituksemme: Esim. VAG 7-Vaihteinen kuivakytkin: Vaihteiston + hydrauliyksikön öljyvaihdot alk. 239 €

HUOM! Myös poikkeuksia on:

Esim. Audi käyttää 0CJ 0CK 0CL 0HL 7-vaihteisessa märkäkytkin vaihteistoissa seuraavaa rakennetta:
-Vaihteisto on perinteinen, omalla öljytilalla 3,8 litraa (ei valmistajan suositusta), suosittelemme vaihtoa 4vuotta / 80tkm
-Mekatroniikka (DSG) puoli omalla öljyllä, 3,5 litraa. Vaihteistossa vaihdettavia suodattimia 3kpl!
-DSG puolen valmistajan vaihtovälisuositus 60000km
-Vaihteiston + DSG:n suodattimien uusinta ja öljyntäyttö testerin avulla alk. 999 €
-Suosituksemme: Vaihteiston ÖV + DSG puolen huolto + öljynvaihto (VAG esim. alk. 1349 €, 6-vaihteinen)

 

 

Yleisnimitykset
– DSG = Direct-Shift Gearbox (Volkswagen-konserni, VW/Audi/Seat/Škoda)
– DCT = Dual Clutch Transmission (yleisnimitys englanniksi)
– Powershift = Ford, Volvo (Getragin valmistama)
– EDC (Efficient Dual Clutch) = Renault, Dacia
– TCT (Twin Clutch Transmission) = Alfa Romeo, Fiat
– PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) = Porsche
– M DCT (M Double Clutch Transmission) = BMW M-mallit
– 7G-DCT = Mercedes-Benz (omat kaksoiskytkinvaihteistot)
– S tronic = Audi (käytännössä sama DSG eri nimellä)
– Steptronic DCT = BMW (joissakin ei-M-malleissa)
– DKG (Doppelkupplungsgetriebe) = BMW:n sisäinen nimitys