HUOM! Lisälämmittimen lähestyessä 10 vuotta on aina suositeltavaa miettiä laitteen uusintaa!
Korjaus / huoltokustannukset voivat hyvin todennäköisesti ylittää 50% uuden laitteen arvosta
-> tällöin ensisijainen suositus on uusi lämmitin. Lisälämmittimen tekninen elinikä on 10 vuotta.
-Vaihtolaite on takuunalainen (jos lämittimeen vaihdetaan yksi osa, vain sillä osalla on takuu)
-Yksi korjauskerta
-Vikoja voi olla useita / piileviä
-“Aivolaatikko” on piirikortti -> voi hajota vaikka huomenna (eri paikasta)
-Huomioitava, vaikka lämmitin uusitaan, lämmittimeen ei aina kuulu esim. polttonestepumppua ja vesipumppua!
LUIGINPAJA.FI: WEBASTON VIRALLINEN JÄLEENMYYJÄEDUSTAJA
Webasto -asennukset
Webasto & Eberspächer & Ardic & Autotherm (ent. Binar) -lisälämmittimien huollot
Lämmitin toimii ja savuttaa = huollon tarve
Lämmitin ei toimi = korjauksen tarve
LÄMMITTIMEN KORJAAMINEN:
Vikakoodien lukemisella saadaan tieto mikä lämmitintä vaivaa. Tässä muutama esimerkki:
1. Lämmitin antaa selvän vikakoodin laitteen ulkopuoliselle komponentille / alijännitelukossa
-Vesipumppu tai polttoainepumppu
-Komponentin / johtojen mittaus + tarvittavien osien uusinta (pumppu, akku, sulake…)
-Koekäyttö
2. Lämmitin lukkotilassa, palotapahtuma ei onnistu
-Vikakoodin poistamalla laite yrittää käynnistyä, mutta ei käynnisty (lopettaa puuttuvan palotapahtuman vikakoodiin)
-Ko. vika tulee, jos ajetaan tankki liian tyhjäksi. (vika ei päällä kun auto tankattu)
-Varmistettava ensin polttoaineen saanti lämmittimelle
-Jos saa tarpeeksi ja oikein puhdasta polttoainetta, vika lämmittimen sisällä!
HUOM! Mikäli on EPÄILYSTÄ että auton polttoaineen joukossa on jotain “väärää”, informoi tästä ennakkoon. On tullut vastaan tapauksia, jossa lämmitin huolletaan (tai jopa uusitaan) ja uusi lämmitin ei käynnisty polttoaine-ongelman vuoksi. Tankista tuleva lika tukkii uuden lämmittimen välittömästi -> avattava uudestaan ja huollettava + huuhdeltava auton tankki!
3. Lämmitin antaa vikakoodin jostain sisäpuolen komponentista
-Lämmitin avattava ja mitattava tarkemmin
-Stereotypisin ongelma on se, että puhaltimen moottori vie liikaa virtaa ja se polttaa aivolaatikon.
-Puhaltimen moottori toimii kokeilemalla, mutta vie liikaa virtaa.
-Uusittava (tai korjautettava) aivolaatikko + vaihdettava puhaltimen moottori
-Vasta tämän jälkeen päästään TESTAAMAAN toimiiko lämmitin
-Mahdollisuus muihin ongelmiin, mitään ei voi sanoa ennen testikäyttöä
4. Lämmitin ei vastaa lainkaan, vikakoodia ei voi lukea!
-Mitattava ensin lisälämmittimen maa-ja virransaannit -> sulake/johtosarjavika?
-Jos lämmitin saa virran ja maan, eikä lämmittimeen pääse -> aivolaatikko vika
-Aivolaatikkovika ei ole välttämättä AINOA vika. Aivolaatikon on voinut rikkoa esim. oikosulussa/liikaa virtaa kuluttava vesipumppu, paloilmapuhallin, hehkutulppa tai polttainepumppu.
-Aivolaatikkoa uusittaessa on mitattava kaikki ko. komponentit -> mahdollisuus myös piilevään vikaan (esim. komponentissa vettä ja menee oikariin pakkasella)
LÄMMITTIMEN KORJAUS / UUSINTA ESIMERKKI (V50 VOLVO):
Vaihtolaite 1300 € 3-4vrk + vaihto 200€ (Huom! Ennakkomaksettava tuote!)
Vanhan korjausarviovaihtehtoja:
Lisälämmitin irr-as n. 200 €
Lämmittimen huoltotyön osuus n. 150 €
Paloilmapuhallin 149 €
Tiiviste 20 €
Pesä 119 €
Sihti 19 €
EMME SUOSITTELE: Aivolaatikon korjaus (jos mahdollinen) 250 – 350 € (ei vaadi softaa!)
HUOM! Korjauttaminen voi kestää reilun viikon ja on kustannusriski -> saako edes kuntoon
Lämmittimen “aivot” on suojageelin alla, kustannuksista lähes 200€ on aivojen tarkistaminen
Aivolaatikko 500 € (Orggis, Volvo) + softaaminen autoon 100-150 €
Aivojen + puhaltimen vaihto yli 1300 €
LÄMMITTIMEN KORJAUS YLITTÄÄ PUOLET UUDEN LAITTEEN HINNASTA -> SUOSITUS UUSIA KOKO LÄMMITIN KO. ESIMERKISSÄ.
Huomioitavaa jälkeenpäin asennetuissa lisälämmittimissä:
Lämmityspaikat ovat usein todella ahtaita ja epäedullisia mm. vesiletkuille.
Vaikka vesiletkut tuetaan parhamipien mahdollisuuksien mukaan, paikat ovat monesti niin ahtaita
(ja tekniikan eläessä tukikumien varassa) että vesiletkujen elinikä on hyvin rajallinen.
Suosituksena on, että vesiletkujen kuntoa tarkkaillaan erityisesti joka huollossa ja
on varauduttava letkujen uusintaan n. 100tkm / 5 vuoden välein.