N47 JA N57 BMW KETJUNVAIHTO

N47 JA N57 BMW:n moottoreissa on kolme ketjua:

1. Nokka-akseli-korkeapainepumppu
2. Korkeapainepumppu-kampiakseli
3. Öljypumppu

 

Ketjun, ohjaimien (ja ketjupyörien) kulumiseen vaikuttaa seuraavat asiat:

-Öljyn laatu (onhan käytetty aina valmistajan vaatimaa VÄHIMMÄIS laatuluokkaa)
-Öljyn kunto (eihän huoltovälejä ole ylitetty, vaihdettu tarpeeksi usein Lue lisää: https://luiginpaja.fi/oljynvaihto/)
(suosittelemme suomen oloissa öljynvaihtoväliksi 15tkm / 12kk)
-Öljynpaine. Huono öljypaine ei anna riittävää voitelua
-Moottorin karstoittumisen aiheuttamat käyntivärinät lue lisää: https://luiginpaja.fi/imukarsta/
-Moottorin esilämmitys, tai sen puute.
-Kylmänä käyvä moottori (viallinen termostaatti)
-Ajotyyli
jne.

 

KETJUREMONTTI ON ISOTÖINEN JA VAATIVA

-Vaihteisto irroitettava ennen remonttia
(Ketju sijaitsee moottorin takapäässä)
X-Drivessä suurempi työ kuin pelkässä takavetomallissa

-Dieselsuuttimet irroitettava
Voi olla iso työ, lue lisää: https://luiginpaja.fi/suutin/

-Venttiilikoppa irroitettava

-Öljypohja irroitettava

-Vaatii moottorikohtaiset työkalut -ja osaamisen

 

VÄHIMMÄISSUOSITUKSEMME AINA KETJUREMONTISSA:

1. Kaikki kolme ketjua uusinta uusittavine hammaspyörineen ja laahaimineen
-Kampiakselin hammaspyörää ei voi uusia, on kiinteästi osa kampiakselia

 

2. Ketjusta, laahamista  ja hammaspyöristä irronnut muju on saatava pois moottorista.

Tehtäviä puhdistushommia vähintään:
-Moottorin sisäpuolen HARDCORE pesu ennen remonttia
https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
(jos auto on vielä käyttämiskuntoinen)
-Öljypohjan sisäpuolen puhdistaminen

3. Öljyt + suodatin vaihto

4. Dieselsuuttimien pesien kalvaaminen puhtaaksi + uuden liekkirenkaat

5. Avattavien paikkojen tiivisteet
-Jakopään koppa, kampiakselin takatiiviste, venttilikoppa, suuttimien tiivisteet, öljypohjan tiiviste jne…

6. BMW:n moottorin korjauksissa KAIKKI pultit liittyen jakopäähän


OPERAATION REAALIARVIO ON YLEENSÄ ALKAEN 3000 € LUOKKAA
-Tarjoamme operaation ilmaisen sijaisauton korjauksen ajaksi

-Toki arvio voidaan alittaa, mutta usein tulee asoita vastaan, mitä ei ennakkoon tiedä

 

.

HYVÄ OTTAA SAMALLA HUOMIOON KETJUREMONTISSA + MAHDOLLISET LISÄTYÖT

 

-Operaation kesto vähintään 3 työpäivää, riippuen korjaamon ruuhkasta
-Riipuen kori/moottorimalista, joissain moottori nostettava pois

-Öljypumpun uusinta menee samalla työllä jos tämän haluaa uusia ennakoiden (suositus)
> öljypumpun kuntoa EI voi todeta kun moottoria puretaan

-Jos Dieselsuuttimissa mahdollisia ongelmia  / epäilystä ongelmista, suositus testauttaa suuttimet samalla.
> samalla kätevää testatuttaa suuttimet https://luiginpaja.fi/diesel/

-Manuaalivaihteisissa kytkimen / vauhtipyörän uusinta
> Sama työ, ei lisäveloitusta (suositus uusia)

-Automaattivaihteiston öljynvaihtoon ehdoton suositus
>Liftetimeöljyt laatikossa, kannataa ehdottomasti vaihtaa, lue lisää https://luiginpaja.fi/lifetime/