Öljyvuotojen pesu / korjaus



Öljyvuoto vaatii yleensä aina moottorin pesun . Joko ennen korjausta (että vuotokohta selviää jos paikat ovat täysin sotkeutuneet), korjauksen jälkeen tai sekä-että.

Öljy kovettaa sähköjohtoja, liittimiä yms. ja pehmentää vesiletkuja. Öljyuoto on haitallista sekä auton tekniikalle, että ympäristölle! Öljyn pesämättä jättäminen on siis autolle haitallista!

 

HUOM! Moottoritilan peseminen korkealla paineella on AINA riski myös auton toiminnalle. Jos autossa on vanhentuneita tai kovettuneita tiivisteitä, vettä voi pesussa päästä vääriin paikkoihin, joihin vesi ei normaalitilanteessa vielä pääsisi. Ajoneuvon tulee kestää korkeapainepesu ylä- ja alapuolelta. Mikäli ajoneuvoon tulee vika pesun jälkeen / seurauksena (esim. vesi ohjainlaitteeseen), kyseessä on ajoneuvon heikkous, piilevä vika. Öljyvuodot pestään aina asiakkaan / ajoneuvon omalla vastulla. Lue lisää takuuehdoista

Alkaen hinnat ovat pienen auton, yksinkertaisen ja suojaamattoman konehuoneen arvio. Esim. Fiat Punto. Isommissa autoissa, joissa konehuone on “verhouttu” muoveilla yltä ja alta, kustannusarvio tuplaantuu helposti.

1. Täsmäpesu: Moottorin pienen, yksittäisen kohteen pesu rasvanpoistajalla + paineilmalla alk 19 € 
-Jos kohteita useampi, on kustannustehokasta pestä koko mootori + moottoritila


2. Moottorin + moottoritilan pesu päältä “myyntipesu” alk 39 €
-Moottori ja moottoritila näyttää puhtaalta ja hyvinvoivalta.


3. Moottorin + mottoritilan pesu alta alk. 49 €
-Riippuu siitä, pitääkö purkaa pohjamuoveja, pohjapanssareita tms. irti.
-Alapuolen pesussa pestään mm. moottorin takaa / imu tai pakosarjan alta, jakopään takaa ja kaikki paikat jotka EIVÄT näy päällepäin.

 

4. Moottorin + moottoritilan pesu alapuolelta ja yläpuolelta tarjous alk. 85 €

 

HUOM! Alapuolelta pesty moottori EI NÄYTÄ PESTYLLE yläpuolelta!

Yleenä vuodot ovat nimenomaan moottorin alapuolella, eli moottorin päältäpesu ei auta asiaa. (voi näyttää paremmalta, mutta ei auta selvityksessä eikä korjaa vahinkoja)

Samoin yläpuolelta voi joutua purkamaan suojamuoveja ja joskus jopa komponentteja (ilmansuodin, akku jne.) pois ennekuin päästään pesemään vuotokohdetta.

Vuoto voi olla selvä, joka näkyy välittömästi, jolloin se on helppo korjata/hinta-arvioida.

Joskus vuotoja voi olla useampi; vuodon pesun jälkeen pitää päätellä mikä vuotaa eniten/koekäytää/ajaa kunnes näkee jotain. Samoin välillä vuodon paikka ei näy ilman purkamista, jolloin asiassa edetään tuntitöinä.

Jos auto kuluttaa öljyä/savuttaa ajossa, yleensä savuttaminen/öljynkulutus johtuu viallisesta Turbosta TAI männistä/männänrenkaista -> Öljy palaa.

Usein myös luullaan/epäillään virheellisesti että vika on venttiilinvarren ohjurinkumeissa tai ulkopuolisessa vuodossa.

-Ohjurinkumien vuoto tulee vastaan helpoiten kun autolla moottorijarrutta ja painaa sen jälkeen kaasua. Jos VAIN silloin pöllähtää sininen pilvi, ohjurinkumit voivat aiheuttaa tämän. (Vaikutus yleensä vain vähäinen öljyn kulutukseen)

-Ulkopuolisen vuodon pitää jättää öljytippoja auton alle (kuvan mukainen) aina ajon jälkeen, että vuoto olisi öljyä kuluttavaa.

Yleensä ulkopuoliset vuodot ovat vain “hikoilevia” ja sotkevia vuotoja (palo- ja ympäristöriski), jos öljyä ei valu NÄKYVÄSTI maahan asti.