2,5 rataskone

PHAETON, TOUAREG, MULTIVAN

TRANSPORTER  2,5 2002-2016

AJS, AXD, AXE, AYH, BAC, BLE, BLJ, BLK, BNZ BPC,  BPD,  BPE, BWF, CBWA

 

OLETHAN HUOMIOINUT NÄIDEN MOOTTORIMALLIEN
KOLME SEURAAVAA KORJAUSKOHDETTA:

1. Vesipumpun vaihtoväli ei ole määrätty

-(ei vaihdettavaa jakopäätä.) SUOSITUKSEMME on vaihtaa vesipumppu 150-160tkm / 10 vuoden välein! Syy:
-Jos “juorureikä” tukkentuu, vuotava vesi menee öljytilaan -> MOOTTORIVAURION VAARA!
-Vesipumppu on ahtaassa “pesässä”, irroittaminen vaatii erikoistyökalun, varsinkin jos pumppu on jumissa.
Jos pumppua ei ole vaihdettu “ikinä” on riskinä pumpun ruostuminen kiinni ja irroitettaessa tuhoutuminen pesään
-> tuntien työ tapella irti, jopa lohkorikko mahdollinen!

       

Vesipumppu + työ pakkasnesteet uusittuna alk. 350 €

 

2. Autossa on kaksi kumikytkintä, laturi ja ilmastointi.

Molemmat kuluvat ja niiden tekninen vaihtoväli on 150-160tkm / 10 vuotta.

HUOM! Tämä ei jostain syystä kuulu kaikkiin huolto-ohjelmiin!

Kumikytkimen vaihto ei riitä! Suurin ongelma on kumikytkimen yhteydessä oleva vapaakytkin. JOS se alkaa “pykimään” koko remppa menee uusiksi tai auto vain lopettaa latauksen / ilmastoinnin jäähdyttämisen.
Samoin sen hajotessa laturin tai ilmastoinnin kompressorin akseli voi mennä poikki (tulee iskevä liike).
Vapaakytkimen vaihto on lähes sama työ, kuin kumikytkimen vaihto, siksi ne kannataa uusia samaan aikaan.

         

Laturin kumi/ja tai vapaakytkimen uusinta työ alk. 250 €
Kumikytkin 75
Vapaakytkin 110

Ilmastoinnin kompuran kumi/ja tai vapaakytkimen uusinta työ alk.100 €
Kumikytkin 75
Vapaakytkin 110

 

3. KANTEEN TEHTÄVÄT REMONTIT:

OIREITA mm: Epämääräinen savutus, huono käynnistyvyys, sammuu starttauksen jälkeen, yläkerta naputtaa, vikakoodina suuttimen toimintahäiriö…

YLEISIN AIHEUTTAJA: Moottori vaatii 506.01 luokan öljyn
-> väärän öljyn käyttö kulutta nokat ja nostajat nopeasti

Kanteen voidaan vaihtaa osia “yksi kerrallaan” mutta osassa mottoreita (mm. Transporter) imusarja on moottorin päällä ja on purettavaa on  PALJON (yleensä koko keula) ennenkuin venttiilikopan saa irti.

Venttiilikopan irroittaminen / kiinnittäminen on siis  yleensä 59 – 399 € operaatio, riipuen keulasta, lisävaloista, juuttuneista pakoista jne.

HUOM! Ko. moottorimallini venttiilikoppaan EI saa tiivistettä erikseen, vaan on uusittava aina koko venttiilikoppa. Auto voidaan toki koota vanhalla kopalla, mutta öljyvuodon puolesta kyseessä on takuuton ja vastuuton työ (emme suosittele)

Kun venttilikoppa on irti, sinne voidaan tehdä erikseen seuraavia remontteja:
TYÖN OSUUDET ALKAEN  VENTTILIKOPPA AVATTUNA:

-Suuttimien toimintahäiriöt: suuttimien johtosarja vika. Johtosarjan uusinta 69 €

-Suuttimien tiivistesarjojen vuoto: suuttimien tiivistesarjat uusinta + suuttimien perusajoituksen säätö  399 € (suutimet ja pesät puhdistettava huolellisesti + ajoitettava ruiskutushetken perussäätö)

-Kulunut nokka-akseli / paininkupit: Moottori lukittava erikoistyökaluilla, purettava nokka, nostajat. Paikat puhdistettava huolelliseti ja koottava uusilla laakerilla ja pulteilla 299 €

Vähintään vaadittavat tarvikkeet:

Nokka-akselisarja, alkaen hinnat                   699 €
Nokan tulpat + muita tiivsteitä alk.            50-100 €
Pumppusuuttimien tiivistesarja                   24,90 € / kpl HUOM! 5 SUUTINTA
Pumppusuuttimien johtosarja                        179 €
Venttiilikoppa                                                  449 €
Samalla öljyt + suodin uusittuna                    150 € OIKEILLA 506.01 ÖLJYILLÄ

Näiden lisäksi VOI tulla joitain pisteosia, pultteja tiivisteitä (jos purettaessa huomataan ongelmia) jne.

HUOM! Suutinpesä VOI kulua soikeaksi = tiivisteiden vaihto ei auta = uusi kansi.

 

 

4. PAKOSARJAN UUSINTA

Pakosarjat alkavat vuotamaan ja tiivistepinta on usein niin syöpynyt, että pelkkä tiivisteen vaihto ei riitä

Pakosarjan kunnosta riippuen pakosarjan voi “tasohöyläyttää” koneistamolla. Tai pakosarja on uusittava!

HUOM! Pakosarjan uusinnan työn osuus “uuteen autoon” on alk. 299 €

-Portterissa valitettavan usein pakosarjan pultit napsuu poikki, vaikka niitä kuinka lämmittäisi valmiiksi (ovat vielä aika hankalassa paikassa)
on reaalinen riski, että työbudjetti tulpaantuu tai triplaantuu, jos pulttien kanssa tulee ongelmia.

On hyvin yleistä, että eivät aukea kuin strömssöössä.


5. PUMPPUSUUTTIMIEN PESÄT KULUU VÄLJÄKSI

Oireita:

-Pitkä startti, useimmiten satunnaisesti, ajoittain seisomisen jälkeen.
-Pahentuessa pitkä startti aina seisomisen jälkeen
-Reipas kiihdytys ja voi sammua kun vedon poistaa

Syy:

-Pumppusuuttimet ei tiivisty sylinterikanteen ja polttoainelinjaan pääsee ilmaa ja/tai paine/paluupuoli vuotaa keskenään.
-Polttoaine pääsee valumaan takaisin tankkiin ja starttaus kestää, kunnes järjestelmä on ilmaantunut uudelleen

TIIVISTEIDEN VAIHTO EI AUTA ASIAAN!

Jatko-ongelmat:

Suutin hajoaa ilman vuoksi -> suuttimet testattava AINA ennen käyttöä jos tiivistepinnassa on ollut ongelmaa  129 € / kpl


AINOA JÄRKEVÄ VAIHTOEHTO ON UUSIA SYLINTERIKANSI!