PHAETON, TOUAREG, MULTIVAN
TRANSPORTER 2,5 2002-2016
AJS, AXD, AXE, AYH, BAC, BLE, BLJ, BLK, BNZ BPC, BPD, BPE, BWF, CBWA
OLETHAN HUOMIOINUT NÄIDEN MOOTTORIMALLIEN
KOLME SEURAAVAA KORJAUSKOHDETTA:
1. Vesipumpun vaihtoväli ei ole määrätty
-(ei vaihdettavaa jakopäätä.) SUOSITUKSEMME on vaihtaa vesipumppu 150-160tkm / 10 vuoden välein! Syy:
-Jos “juorureikä” tukkentuu, vuotava vesi menee öljytilaan -> MOOTTORIVAURION VAARA!
-Vesipumppu on ahtaassa “pesässä”, irroittaminen vaatii erikoistyökalun, varsinkin jos pumppu on jumissa.
Jos pumppua ei ole vaihdettu “ikinä” on riskinä pumpun ruostuminen kiinni ja irroitettaessa tuhoutuminen pesään
-> tuntien työ tapella irti, jopa lohkorikko mahdollinen!
Vesipumppu + työ pakkasnesteet uusittuna alk. 350 €
2. Autossa on kaksi kumikytkintä, laturi ja ilmastointi.
Molemmat kuluvat ja niiden tekninen vaihtoväli on 150-160tkm / 10 vuotta.
HUOM! Tämä ei jostain syystä kuulu kaikkiin huolto-ohjelmiin!
Kumikytkimen vaihto ei riitä! Suurin ongelma on kumikytkimen yhteydessä oleva vapaakytkin. JOS se alkaa “pykimään” koko remppa menee uusiksi tai auto vain lopettaa latauksen / ilmastoinnin jäähdyttämisen.
Samoin sen hajotessa laturin tai ilmastoinnin kompressorin akseli voi mennä poikki (tulee iskevä liike).
Vapaakytkimen vaihto on lähes sama työ, kuin kumikytkimen vaihto, siksi ne kannataa uusia samaan aikaan.
Laturin kumi/ja tai vapaakytkimen uusinta työ alk. 250 €
Kumikytkin 75
Vapaakytkin 110
Ilmastoinnin kompuran kumi/ja tai vapaakytkimen uusinta työ alk.100 €
Kumikytkin 75
Vapaakytkin 110
3. KANTEEN TEHTÄVÄT REMONTIT:
OIREITA mm: Epämääräinen savutus, huono käynnistyvyys, sammuu starttauksen jälkeen, yläkerta naputtaa, vikakoodina suuttimen toimintahäiriö…
YLEISIN AIHEUTTAJA: Moottori vaatii 506.01 luokan öljyn
-> väärän öljyn käyttö kulutta nokat ja nostajat nopeasti
Kanteen voidaan vaihtaa osia “yksi kerrallaan” mutta osassa mottoreita (mm. Transporter) imusarja on moottorin päällä ja on purettavaa on PALJON (yleensä koko keula) ennenkuin venttiilikopan saa irti.
Venttiilikopan irroittaminen / kiinnittäminen on siis yleensä 59 – 399 € operaatio, riipuen keulasta, lisävaloista, juuttuneista pakoista jne.
HUOM! Ko. moottorimallini venttiilikoppaan EI saa tiivistettä erikseen, vaan on uusittava aina koko venttiilikoppa. Auto voidaan toki koota vanhalla kopalla, mutta öljyvuodon puolesta kyseessä on takuuton ja vastuuton työ (emme suosittele)
Kun venttilikoppa on irti, sinne voidaan tehdä erikseen seuraavia remontteja:
TYÖN OSUUDET ALKAEN VENTTILIKOPPA AVATTUNA:
-Suuttimien toimintahäiriöt: suuttimien johtosarja vika. Johtosarjan uusinta 69 €
-Suuttimien tiivistesarjojen vuoto: suuttimien tiivistesarjat uusinta + suuttimien perusajoituksen säätö 399 € (suutimet ja pesät puhdistettava huolellisesti + ajoitettava ruiskutushetken perussäätö)
-Kulunut nokka-akseli / paininkupit: Moottori lukittava erikoistyökaluilla, purettava nokka, nostajat. Paikat puhdistettava huolelliseti ja koottava uusilla laakerilla ja pulteilla 299 €
Vähintään vaadittavat tarvikkeet:
Nokka-akselisarja, alkaen hinnat 699 €
Nokan tulpat + muita tiivsteitä alk. 50-100 €
Pumppusuuttimien tiivistesarja 24,90 € / kpl HUOM! 5 SUUTINTA
Pumppusuuttimien johtosarja 179 €
Venttiilikoppa 449 €
Samalla öljyt + suodin uusittuna 150 € OIKEILLA 506.01 ÖLJYILLÄ
Näiden lisäksi VOI tulla joitain pisteosia, pultteja tiivisteitä (jos purettaessa huomataan ongelmia) jne.
HUOM! Suutinpesä VOI kulua soikeaksi = tiivisteiden vaihto ei auta = uusi kansi.
4. PAKOSARJAN UUSINTA
Pakosarjat alkavat vuotamaan ja tiivistepinta on usein niin syöpynyt, että pelkkä tiivisteen vaihto ei riitä
Pakosarjan kunnosta riippuen pakosarjan voi “tasohöyläyttää” koneistamolla. Tai pakosarja on uusittava!
HUOM! Pakosarjan uusinnan työn osuus “uuteen autoon” on alk. 299 €
-Portterissa valitettavan usein pakosarjan pultit napsuu poikki, vaikka niitä kuinka lämmittäisi valmiiksi (ovat vielä aika hankalassa paikassa)
on reaalinen riski, että työbudjetti tulpaantuu tai triplaantuu, jos pulttien kanssa tulee ongelmia.
On hyvin yleistä, että eivät aukea kuin strömssöössä.
5. PUMPPUSUUTTIMIEN PESÄT KULUU VÄLJÄKSI
Oireita:
-Pitkä startti, useimmiten satunnaisesti, ajoittain seisomisen jälkeen.
-Pahentuessa pitkä startti aina seisomisen jälkeen
-Reipas kiihdytys ja voi sammua kun vedon poistaa
Syy:
-Pumppusuuttimet ei tiivisty sylinterikanteen ja polttoainelinjaan pääsee ilmaa ja/tai paine/paluupuoli vuotaa keskenään.
-Polttoaine pääsee valumaan takaisin tankkiin ja starttaus kestää, kunnes järjestelmä on ilmaantunut uudelleen
TIIVISTEIDEN VAIHTO EI AUTA ASIAAN!
Jatko-ongelmat:
Suutin hajoaa ilman vuoksi -> suuttimet testattava AINA ennen käyttöä jos tiivistepinnassa on ollut ongelmaa 129 € / kpl
AINOA JÄRKEVÄ VAIHTOEHTO ON UUSIA SYLINTERIKANSI!