Automaattivaihteisto pääsivu

 

Robottivaihteisto on yhdistelmä jossa on perinteinen manuaalivaihteisto,
jossa kytkintä ja vaihdevalitsinta ohjataan automaattisesti.

Robottivaihteistot jaetaan karkeasti kahteen pääryhmään:

1.SÄHKÖKÄYTTÖINEN ROBOTTIVAIHTEISTO
-Vaihteiston on perinteinen manuaali -> normaali öljynvaihto vaihteistoon.
-Suosituksemme uusia perinteinen vaihteistoöljy on 4 vuotta / 80tkm, alk. 99 €
-Vaihteistolle ei voi tehdä huoltoa , riittää perinteinen öljynvaihto
-Sähköisiä vaihteiston ohjaimia “akutaattoreita” ei voi huoltaa.

2.SÄHKÖHYDRAULISESTI OHJATTU ROBOTTIVAIHTEISTO
-Vaihteiston on perinteinen manuaali -> normaali öljynvaihto vaihteistoon.
-Vaihteiston vaihteita ja kytkintä ohjataan hydraulipaineella.
-Suosituksemme uusia hydrauliöljy on 4 vuotta / 80tkm alk. 149 €
-Hydrauliyksikölle ei voi tehdä huoltoa , riittää perinteinen öljynvaihto.
(jos öljy kovin mustaa, huuhtelua suositellaan)

 

 

Robottivaihteiden nimityksiä:

– Automated Manual Transmission (AMT)
– ASM / ASG (Automated Shift Manual / Automated Shift Gearbox) = mm. Toyota, VW (ASG)
– Sprintshift = Mercedes-Benz (Sprintereissä)
– Sensodrive = Citroën / Peugeot
– Durashift EST = Ford
– Easytronic = Opel
– FreeTronic = Fiat
– Dualogic = Fiat (joissakin malleissa)
– SMG (Sequential Manual Gearbox) = BMW (M-sarjassa)
– Shifttronic = Hyundai
– Selespeed = Alfa Romeo