VAG latausluukun lukitusmoottorin ongelma


HUOM! Tämä artikkeli ei käsittele Audi Etronin latausluukkua

Ko. latausluukkurakennetta löytyy konsernin lähes kaikista sähkö- ja pluginhybrid autoista.

Latausluukun lukitusta hoitaa lukitusmoottori, joka hajotessaan ei enään pidä luukkua kiinni,
tai pahimmillaan se ei enään avaudu ollenkaan.

Lukitusmoottori on huomattavasti helpompi vaihtaa vielä kun se toimii,
eli mikäli mitään ongelmia ilmenee, korjaus tulisi suorittaa mahdollisimman pian.

Jos luukku on jo jumittunut kiinni, tulee kokeilla luukun hätäavausvaijeria.
Tarkista autosi ohjekirjasta mistä ko. vaijeri löytyy, tai onko sitä.
Mikäli hätävaijeria ei ole, tai sen käyttö ei auta, luukkua voi yrittää avata painelemalla
tai kevyesti lyömällä takareunaan, mutta voimaa ei saa käyttää liikaa.
Hätävapautus voi olla vain esim. latausjohdon lukitukselle.

Jos luukkua ei näistäkään huolimatta saa auki, on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen.
Luukun pystyy yleensä muutamalla erilaisella työkalulla vapauttamaan vääntämällä välistä.
Tässä on kuitenkin aina riski luukun vaurioitumiselle!

Lukitusmoottoria ei pysty vaihtamaan ennen kuin luukku on saatu auki.

Lukitusmoottorin vaihtoa varten on koko latausluukun kehys on irroitettava.
Tässä tulee yleensä operaation toinen haaste, sillä kehys on kiinni muoviklipsuilla, jotka hajoaa todella herkästi,
vaikka sitä irroitetaan äärimmäisellä varovaisuudella, oikeilla työkaluilla ja valmistajan ohjeiden mukaan.
Mikäli 1-2 kiinnikettä hajoaa, luukku toimii vielä täysin normaalisti ja voidaan asentaa takaisin.
Mikäli useampi kiinnike hajoaa, luukku on uusittava, ja tätä vaihtoehtoa tarjotaan monesti suoraan
merkkiiliikkeestä. Luukun uusinta on muutaman sadan euron homma osineen.

 

Latausluukun moottorin vaihto on tyypillisesti osan kanssa n. 150-200€ operaatio, mutta varmista hinta autokohtaisesti!
Jumittunut luukku, tai hajonnut kehys nostaa hintaa, siksi operaatio suositellaan tehtäväksi ennakkoon