Automaattivaihteisto  pääsivu

CVT = Continuously Variable Transmission

 

CVT-vaihteiston ytimessä on yksinkertainen mutta hienostunut mekanismi,
johon kuuluu hihnoja ja hihnapyöriä, joiden halkaisija säätyy ajoneuvon liikkuessa.
Säännöllinen huolto on ratkaisevan tärkeää CVT-vaihteiston pitkäikäisyyden
ja optimaalisen suorituskyvyn kannalta.

CVT-vaihteistot vaativat tietyntyyppisiä öljyjä, jotka on tarkistettava ja vaihdettava
valmistajan aikataulun mukaisesti. Oikean öljyn käyttö on elintärkeää, sillä väärä
öljytyyppi voi aiheuttaa merkittäviä vaurioita.

CVT-VAIHTEISTOT JAETAAN KARKEASTI KAHTEEN PÄÄRYHMÄÄN:

1. CVT ilman öljynsuodatinta: Öljy sitoo lian itseensä ja kaikki lika pyörii koko ajan vaihteistossa,
öljyn mukana. Vaihteiston huollossa öljyt vaihdetaan koneellisesti
ja öljyä kuluu hieman enemmän kuin kokonaisöljymäärä.
(ilman koneellista vaihtoa, huuhteluun käytettävä öljyn määrä on 2-3 kertainen!)

– Öljynvaihto valuttamalla arvio: 199 €
– Suosituksemme: huolto + öljynvaihto hinta-arvio 449 €

2. CVT öljynsuodattimella: Yleensä vaihteiston öljy pysyy parempana suodattimen
ansiosta ja huuhtelua ei niin helposti tarvita auton ollessa uusi. Mutta auton
vanhetessa likaa ja kertymiä tulee myös näihin. Vaihteiston huollon lisäksi on uusittava
aina öljynsuodatin

– Öljynvaihto + suodatin(ulkopuolinen) valuttamalla alk. 249 €
– Suosituksemme: huolto + suodatin(ulkopuolinen) + öljynvaihto alk. 499 €

 

Yleisnimitys:
– CVT = Continuously Variable Transmission
– V-belt transmission, portaaton vaihteisto

Valmistajakohtaiset nimitykset:
– Multitronic = Audi
– Xtronic = Nissan, Renault
– M-CVT / e-CVT = Toyota (e-CVT erityisesti hybridi-malleissa, planeettavaihteella toteutettu)
– Lineartronic = Subaru
– Autotronic = Mercedes-Benz (A- ja B-sarja)
– IVT (Intelligent Variable Transmission) = Hyundai, Kia
– Hyper CVT = Mitsubishi
– Saturn VTi = GM/Saturn (vanhemmissa malleissa)
– ECVT = Ford ja muutama muu (electronic controlled CVT)

 

CVT-tyypit

Portaattomia CVT-vaihteistoja (Portaattomasti säätyviä vaihteistoja) on saatavilla useita eri tyyppejä, joista jokainen on suunniteltu tiettyihin sovelluksiin ja suorituskykytarpeisiin.

Hihnapyöräpohjainen CVT
Tämä on yleisin CVT-vaihteistotyyppi, jota löytyy pääasiassa pienistä ja keskikokoisista autoista. Se käyttää hihnalla tai ketjulla yhdistettyjä muuttuvan halkaisijan omaavia hihnapyöriä, jotka mahdollistavat vaihdevälitysten saumattomat muutokset. Sitä käyttävät laajalti henkilöautoissa valmistajat, kuten Toyota, Honda ja Nissan. Sitä suositaan polttoainetehokkuutensa ja tasaisen ajokokemuksensa ansiosta.

Toroidivaihteisto CVT
Toroidivaihteistoissa käytetään levyjä ja rullia hihnapyörien ja hihnojen sijaan. Järjestelmässä on tulo- ja lähtölevyt, joiden rullat kallistuvat kosketuspisteiden muuttamiseksi, mikä tarjoaa vaihtelevat välityssuhteet. Sopii suorituskykyisiin ajoneuvoihin suuremman vääntömomenttinsa ansiosta. Sitä käytetään joissakin luksus- ja suorituskykyisissä malleissa sekä tehon että tasaisen kiihtyvyyden tarjoamiseksi.

Hydrostaattinen CVT-vaihteisto
Tämän tyyppinen CVT-vaihteisto käyttää hydrauliöljyä voimansiirtoon. Se käyttää hydraulista pumppua ja moottoria mekaanisen energian muuntamiseksi hydrauliseksi paineeksi ja takaisin, mikä mahdollistaa vaihdevälitysten jatkuvan vaihtelun. Ihanteellinen raskaisiin sovelluksiin, kuten maatalous- ja teollisuuskoneisiin. Sen kestävyys ja tarkka hallinta tekevät siitä sopivan laitteille, jotka vaativat luotettavaa tehoa ja kestävyyttä.