Vianetsintä


Vikakoodien luku ei välttämättä kerro, mitä autolle kuuluu tehdä. Lue tästä lisää vikakoodeista.

  1. Perusvianetsintä. Luetaan vikakoodit ja tämän perusteella päättelemme, mitä kohtaa autosta lähdetään tutkimaan / korjaamaan. Pyrimme saamaan perusvianetsinnän NOIN 100 € kululla selville mikä olisi kokonaisremontin arvio. (Eli mikä komponentti kannattaa vaihtaa, ettei turhaa käytetä samaa hintaa vian etsimiseen) HUOM! Ilman laajennettua vianetsintää vikaa EI ole todennettu ko. osaan vaan on halvin ja järkevin vaihtaa ensin ko.osa ja mikäli oire ei poistu, on jatkettava laajennettua vianetsintää.
  2. Laajennettu vianetsintä. Auto herjaa selvää vikakoodia: Lambda, ilmamassamittari, egr tms. Ko.komponentti on vaihdettu tms. ja vika jatkaa. On varmistettava että on vaihdettu oikea osa, herja ei ole “heijaste” jostain muualta, mitattava ko. komponentin johtosarjat ohjainyksikölle jne. Vianetsinnän kokonaisuutta on vaikea määrittää, mutta pyrimme selvittämään NOIN 400 € kululla, mikä on vialla tai mitä tarvii tehdä, että vian saisi kuntoon. Jos vika ei ole tarkkaan tiedossa, sovelletaan miten käytetään vaativaa vianetsintää:
  3. Vaativa vianetsintä: vaatii paljon purkamista / mittaamista. Esim. Auto tyhjentää akkua ja syyllinen on matkustamon johtosarja, moottorin johtosarjassa on vikaa, huohotin järjestelmä vuotaa, auto on kastunut (purettava kaikki mikä on märkää) tms. Vian paikka ei ole selvillä vaan on edettävä johtosarjaa tms. kunnes vian paikka selviää. Mahdollisesti purettava suuriakin määriä asioita, että pääsee mittaamaan ja tutkimaan. Mietittävä laajennetun vianetsinnän jälkeen tarkasti, onko korjaus järkevää (jos kyseessä vanhempi/halvempi auto). Tehdään tuntitöinä kunnes vika on selvillä.