7 Vaihteinen märkäkytkin, yleisin megatroniikan ongelma. Oireina mm.
-Parittomien vaihteiden puuttuminen
-Ajoittainen vedon katkeaminen,
-Auto menee vapaalle ja mikään vaihde ei mene päälle.
-Auto menee “limb” modeen eli hätäkäytölle
Kun vika tulee, kytkimen asentoantureista tallentuu vikakoodit, jotka voidaan aluksi poistaa,
mutta ne palaavat aina, kunnes vika on korjattu. Aluksi vika ilmenee lämpimänä / pitkän ajon aikana.
Vikakoodit, jotka aiheutuu tästä ongelmasta:
P173500 – Position Sensor For Clutch 1 Electrical Malfunction
P173600 – Position Sensor For Clutch 2 Electrical Malfunction
Korjauksen pakettihinta henkilöautot (DQ380, DQ381, DQ500) alk. 1200 €, sisältäen:
-Vianetsinnän
-Mekatroniikan korjauksen
-Öljyt + suodatin
-Vikakoodien poistaminen + koeajo
Pakettiauto esim. Transporter +150 €
Suositeltuja lisätöitä VAIHTEISTON HUOLTO +249 €
-Lue lisää: luiginpaja.fi/aov/
HUOM! Riski on, että mekatroniikan lisäksi itse vaihteisto / kytkin saattaa olla myös viallinen.
Korjauksen ensimmäinen vaihe on aina Mekatroniikan korjaus (tai uusinta) tuolla vikakoodilla.
Korjaus tehdään OE vastaavilla osilla (BOSCH), jotka näissä alkuperäisenäkin.
DQ400: Rakenteen vuoksi DQ400e vaihteistossa antureiden vaihto ei ole mahdollista
(antureiden vaiho on niin suuritöinen ja isoriskinen, että sitä ei kannata tehdä)