ilmastoinnin vuotokorjaus

Ilmastointijärjestelmän toimintaa ei voida tutkia ennenkuin perusteet ovat kunnossa:

                             JÄRJESTELMÄ EI SAA OLLA VAJAA!

ennen ilmastointijärjestelmän vianetsintää on AINA varmistettava ilmastoinnin täyttöhuolto  norm. 79€ + kylmäaineet

 

Mikäli järjestelmä on vajaa tai tyhjä
(95% ilmastoinnin ongelmista):

Jos järjestelmä on vajaa, on selvitettävä asiakkaan ja auton tietojen perusteella onko kyseinen vajaus
normaalia (haihtumista on n. 10-20% vuodessa, riippuen järjestelmästä) vai onko kyseessä vuoto?

Esimerkki, 500g järjestelmästä, jos vuoto on 20%
1 vuosi, jäljellä  -> 400 g
2 vuotta, jäljellä -> 320 g
3 vuotta, jäljellä -> 250 g  -> JÄRJESTELMÄSTÄ PUUTTUU JO 50% KYLMÄAINEISTA!

JÄRJESTELMÄSTÄ RIIPPUEN 50% VAJAUKSEN JÄLKEEN ILMASTOINTI
EI VÄLTTÄMÄTTÄ TOIMI ENÄÄ OLEENKAAN TAI TOIMII ERITTÄIN VAJAALLA TEHOLLA

4 vuotta, jäljellä -> 200 g
5 vuotta, jäljellä -> 150 g
jne…

ALLE 100G TÄYTTÖ = JÄRJESTELMÄ ON KÄYTÄNNÖSSÄ TYHJÄ.
PIENI VUOTO HIDASTUU N. 100G KOHDALLA

Jos vajaus on “normaalia”, ilmastointi voidaan täyttää.

Huom! On otettava myös huomioon, että vuoto on voinut alkaa juuri ja ilman vuodonetsintäkaasulla tehtävää korkeapainetestausta täyttö on takuuton!

Esim. Normaalia ei ole jos ilmastointi on täytetty toukokuussa (700g) ja kesäkuussa järjestelmässä on jäljellä kesäkuussa enää (100g)

ILMASTOINNIN ETUKENNON HAPETTUMINEN ON YLEISIN AJANTUOMA VUOTOKOHDE:
-Kennon tekninen elinikä suomen oloissa on 5-10 vuotta
-Perusautoon kennon uusinta ilmastoinnin huollon kanssa on 500-1000 € luokassa, varmistettava aina autokohtaisesti.

 

 

TYHJÄÄ / VUOTAVAA ILMASTOINTIJÄRJESTELMÄÄ EI SAA TÄYTTÄÄ (YMPÄRISTÖLAKI)

-Jos järjestelmä on kokonaan tyhjä ilman syytä on AINA tehtävä painetestaus vuodon selvittämiseen (ympäristölaki)

Mikäli järjestelmä on tyhjä jonkun korjauksen jälkeen (tiedetään että sen on tyhjä):
-Onko korjaaja “päästänyt vain kaasut pois”?
-Onko korjaaja uusinut avatun liitoksen tiivisteet?
-Onko korjaaja täyttänyt ilmastoinnin ja se vuotaa heti tyhjäksi?
-Suositus tehdä korkeapainetestaus, muutoin täyttö on TAKUUTON

 

1. Ilmastointijärjestelmän korkeapainetestaus

Ilmastointijärjestelmän vuodonetsintäkaasulla tehtävää korkeapainetestaus: alkaen 79 €
-R744 järjestelmän korkeapainetestaus alk. 149 €

Korkeapainetestauksessa järjestelmään laitetaan enintään 20bar paine vuodonetsintäkaasulla.

Vuotoa etsitään “piipparilla”, eli vuodonetsintälaitteella.

Riippuen vuodon sijainnista ja määrästä sekä auton merkistä ja mallista:
Autoa voi joutua purkamaan erittäin paljon, että tarkkaa vuotokohta saadaan selville.
Työaika ja kustannukset aina tapauskohtaiset.

 

2. Tyhjänä olleen ilmastointijärjestelmän täyttäminen

Mikäli ilmastointijärjestelmä oli täysin tyhjä ja vuotoa ei havaita paintestauksella:

-Järjestelmän voidaan täyttää uudelleen (takuuton työ ilman korkeapainetestausta)

-Suositus uusia kuivain (kuivain tulee uusia aina kun järjestelmä on ollut avoinna)

-Ilman kuivaimen uusintaa, järjestelmä voidaan yrittää saattaa toimintakuntoon tunnin alipaineella
(kosteudenpoistoyritys järjestelmästä on TAKUUTON TYÖ!)

-Järjetelmän ollessa tyhjä on AINA suoritettava tunnin alipaine (59 €)

-Tämän jälkeen ilmastointi voidaa huoltaa normaalisti

 

VIALLISEN KOMPRESSORIN VAIHTO, VAIHEET:

Ilmastoinnin Kompressorin uusinta TYÖN OSUUS vaihtelee automerkeittäin yleensä 149-349 € välillä.
(on jotain automalleja, joissa kompressorin uusinta vaatii esim. moottorin irroituksen

Suositeltava uusia: Kompressori + tiivisteet + uusi kompressori hihna
(HUOM! Joissain kompressoreissa on täytettävä erikseen öljyt, ha. 50€ (jotku ovat esitäytettyjä))

Korjauksessa TUNNIN ALIPAINE (kosteuden poisto) 59€

Ilmastointihuolto norm. 69€ (henkilö- tai pakettiauto, kaikki merkit)
Sisältää: tyhjennys + täyttö + öljy + väriaine.

+Kylmäainetta menekin mukaan:
R134a 2 € / 10g
R1234yf 5 € / 10g

***HUOM! Kompressoreiden TAKUUEHTONA on AINA järjestelmän huuhtelu ja kuivaimen uusinta, lue lisää alempaa***

 

A. Järjestelmän huuhtelu TAKUUEHTO!
On takuuta varten tehtävä, vaikka vika olisi ollut kompressorin ulkopuolella esim. laakerissa tai magneettikytkimessä.
Järjestelmän huuhtelun hintaluokka on useita satoja euroja (Joissain automalleissa on purkamista niin paljon, että se voi nousta jopa tuhansiin euroihin. Tämä siis täysin tapauskohtainen!)

Ilman näkyvää metallisilppua huuhtelua EI ole pakko teknisesti uusia, mutta kompressorille ei voi silloin myöntää takuuta = tehty työ on takuuton.





B-Kuivain(uusittava aina kun kompressori uusitaan) TAKUUEHTO!

-Kuivainta EI ole pakko teknisesti uusia, mutta kompressorille ei voi silloin myöntää takuuta.

1.Kuivain, erillinen. Kuivaimet maksavat normaalisti 49-149€ ja niiden vaihtaminen on 49-200€, riippuen kuivaimen sijainnista. Riskinä on kiinni hapettuneet putket.

 

2. Kuivain, kiinteästi etukennossa: Ilmastoinnin kuivaimet maksavat yleensä 50-100 € ja valitettavan usein kuivain on niin jämähtänyt etukennoon, että sitä ei saa irti kennoa rikkomatta.
(Samoin kennon elinikä suomessa on 5-10 vuotta.) Työn osuus on yleensä käytänössä sama kuin kennon vaihto. Suositus on vaihtaa (tai varautua vaihtamaan etukenno)
Etukenno on yleensä vaihdettuna 500-1000 €