Vikakoodien luku



Nykyautoissa on nykyään niin paljon elektroniikkaa, että melkein jokaisen vian etsiminen on järkevintä aloittaa vikakoodien lukemisella.

Vikavalon palaessa, vian selville saaminen vaatii aina vikakoodien lukemisen. Autoissa on mm. seuraavia järjestelmiä, joita pitkin tieto liikkuu tai tuottavat vikakoodia:

START/STOP-järjestelmä, FlexRay/MOST/LIN/CAN -Verkot, ECM , TCM , BCM , BMS , DCU , SCU , PCM , ABS , SRS… Lista on lähes loputon.

 

Vikakoodien lukeminen autosta (yksi yksikkö / järjestelmä) + tallentaminen + nollaus 39 €

Kaikkien yksikköjen vikakoodien lukeminen, tallentaminen + nollaaminen 59 €

Välttämättä vikakoodia ei ole / vikakoodi ei kerro mahdollista vianaiheuttajaa suoraan. Tällöin on tehtävä vianetsintää (tuntitöinä)

Voimme vaihtaa osan asiakaan pyynnöstä pelkän vikakoodin perusteella, mutta tämä on täysin takuuuton työ.

 

Valitettavasti autoissa on nykyisin niin paljon tekniikaa ja päällekkäisiä järjestelmiä, että vikakoodi tai oire ei aina kerro sitä, missä vika on tai mitä pitää korjata. Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esim. auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa, sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan:

-Takalambdan herja johtuu lähes ainaa katalysaattorista, EI anturista

-Turvatyynyn / kiristimen herjat johtuvat yleensä hapettuneista liitoksista /katkoksesta

-Ilmamassamittarin herja on usein ilmavuodon tms. aiheuttama ongelma.

-Jne.

HUOM! Vaikka auto antaa vikakoodin esim. ilmamassamittari, se on VAIN auton tuottama vikailmoitus. On aina mahdollista, että vika on jossain muualla, kuten johtosarja ilman vianetsintää!

Lue tästä lisää vianetsinnästä